Swedish Hasbeens chockar med ny reklambild – naket och naturligt
Det svenska modemärket Swedish Hasbeens är kända för sina trendiga träskor som bärs av hundratusentals kvinnor runt om i världen. I deras nya kampanj “Go Natural” syns fyra stycken kvinnor, nakna från topp till tå endast iklädda var sitt par Hasbeens.
På märkets hemsida förklarar grundaren Emy Blixt budskapet bakom den nakna vårkampanjen. Hon skriver bland annat så här:
“Vi vill ta tillbaka våra kroppar. Bilden av en naken kvinnokropp bör inte skapa känslor som skam och synd. Detta trångsynta sätt är destruktiv för både kvinnor och män. Kvinnor börjar att se sig själva i samma ljus, att försöka ändra sig för att behaga andra. Det är dags för oss att göra en förändring för framtida generationer av män och kvinnor. Våra kroppar är alltid med oss. Inte som sexobjekt. Vi kommer aldrig att förvisa de öppet sexualiserade bilderna av kvinnor, men vi kan visa kvinnor som de verkligen är – naturliga.”
Det finns dock de som tycker att reklamen är sexistisk.
Vad tycker ni – hiss eller diss?
Mer naket i media:
Nu hoppar Coca-Cola på sexisttåget – dränker nakna modeller i mjölk
Korvfest när ny trend visade upp sig på catwalken
12 galna reaktioner på Justin Biebers bula i nya Calvin Klein-reklamen