Ladda ner Hänts nya app här - nöje och nyheter utan betalväggar!
Mello-artistens regelbrott avslöjas – stoppas helt av SVT: ”Olämpligt”
Något som fått direkta konsekvenser.
Tidigare i veckan rapporterade Hänt att Melodifestivalen-deltagarna Måns Zelmerlöw, 38, och Erik Segerstedt, 41, båda hade brutit mot SVT:s regler när de gjort reklam kopplat till sin medverkan i musiktävlingen.
Både Måns och Erik fick då ta emot varsin tillsägelse. Nu visar det sig att även medverkande Kristofer Greczula brutit mot reglerna, rapporterar Expressen.
Greczula har brutit mot Melodifestivalens regler
Regelbrottet var i form av en video på TikTok, där Greczula besökte en av Sveriges mest exklusiva butiker för klockor och smycken.
I videon visar artisten upp ett specialtillverkat örhänge prytt med diamanter och Greczulas initialer. Butiken har till videon lagt till artistens låt, Believe me, som under lördagen gick direkt till final.
Artisterna som ställer upp i Melodifestivalen får medverka i reklam, men inte i reklam kopplat till deras medverkan i musiktävlingen. Så som att använda låten eller nämna tävlingens namn.
SVT:s svar efter regelbrottet
SVT-programmets projektledare Anders Wistbacka säger i en kommentar till Expressen:
”I det här fallet kommer vi påtala olämpligheten och uppmuntra artisten att åtgärda detta”
I skrivande stund har videon plockats bort från TikTok.
Efter veckans första regelbrott, av Måns och Erik, har SVT inte vidtagit andra åtgärder än de rapporterade tillsägningarna.
”Vi granskar inte löpande det artisterna och andra lägger ut i sociala medier i jakt på regelbrott. Vi litar på att de som medverkar respekterar Melodifestivalens tävlingsregler. Om regelmissar dyker upp hjälper vi så klart till att lösa problemet”, svarar Wistbacka.
FOTO: Jessica Gow/TT