SVT riskerar straff – efter missen i direktsändning: "Någon kommer säkert att anmäla"
Det var mitt under direktsändningen av den första deltävlingen i Melodifestivalen 2018 som programledaren David Lindgren, 35, gav sig ut i publiken för att göra en intervju med någon som satt där. Han stannade till vid en man och bad honom om en kommentar kring välkomstfesten som hölls i torsdags.
Men i stället för att prata om schlagern hade den okända mannen i publiken en helt annan plan. När han fick mikrofonen till sig valde han nämligen att tipsa om ett specifikt företag. Något som inte är tillåtet att göra i SVT.
Så sent som 2016 dömdes SVT nämligen att betala 100 000 kronor i böter efter att artisten Samir Badran, 27, burit en t-shirt med ett varumärkes namn tryckt på tyget. Enligt Granskningsnämnden gjorde SVT sig då skyldiga till ”otillbörligt kommersiellt gynnande”.
Nu finns risken att kanalen kan anmälas igen.
– Det var inte alls planerat. Det här är risken man tar när man släpper in publik i programmet. Men det var samtidigt ganska härligt, David räddade upp det ganska bra. Man blir lite tagen på sängen när det är direktsändning och hade personen fortsatt att prata så hade David avbrutit helt, säger Anette Helenius, projektledare för Melodifestivalen på SVT, till Hänt.
Hur ser ni på att personen i publiken gjorde reklam för ett företag i sändningen?
– Vi ska inte ge reklam till några företag. Det går inte att prata om ett företag i programmet och dessutom säga att det är ett väldigt bra företag, säger hon.
Kan SVT bli fällda för reklamen?
– Ja, det finns ju olika nivåer av straff där. Man kan bli anmäld till att börja med och det är säkert så att någon kommer att anmäla detta.
Riskerar SVT i så fall någon påföljd?
– Det kan jag inte svara på, det får Granskningsnämnden tillstå.
Programledaren själv, David Lindgren, menar att han inte var beredd på att personen i publiken skulle smyga in reklam. Intervjun var inte planerad, men efter att ett annat inslag i programmet floppat under fredagens genrep fick David den nya uppgiften att prata med publiken i direktsändningen.
– Vi hade ett annat inslag där igår som inte lirade. Han var ju skön, han tog sin chans att göra reklam. Jag bara “nej, nej, nej!”. Det får ju inte vara reklam i SVT, så man måste ju försöka täcka upp. Jag fick säga “det finns ju andra företag också”, säger David Lindgren om situationen till Hänt.
Foto: IBL