"Vänstervågens stopp av Melodifestivalen ett av public services mörkaste ögonblick"
Det var mot ett rejält motstånd inom Sveriges Radio och andra medier som finalen hölls. Inte ett av SVT:s stoltaste ögonblick.
Det glada 60-talet hade sett både kommersiella radiostationer som Radio Nord och Sveriges Radios Melodiradion och P3 födas. I P3 startade program som ”Kvällstoppen”, ”Tio i Topp” och ”Svensktoppen”, som spelade de låtar som folk hade röstat fram. En demokratisk och kommersiell spegling av populärkulturen.
Men så kom det sena 60-talet och en radikal vänstervåg svepte fram över världen. Här hemma stormade ”68:orna” in i journalisthögskolorna och hamnade i början av 70-talet i press, radio och tv.
Vänstervågens högborg var Sveriges Radio, som företaget hette då. Här var man mot all kommersiell kultur och man lyckades snart lägga ner både ”Tio i Topp” och ”Kvällstoppen”. ABBA slog igenom i Eurovision Song Contest 1974 och blev snabbt vänsterrörelsens hatfigurer. Minns hur ”Rapports” utsände, Ulf Gudmundsson, efter ”Waterloo”-segern i Brighton 1974 anklagade ABBA för att ”ha gjort en schlager om hur 40.000 människor dog”.
När nu Europa-finalen hölls 1975 i Älvsjömässan var följaktligen varken Stikkan Anderson eller ABBA inbjudna, vare sig för att hyllas på scen eller att vara med i publiken. Sveriges Radios producenter protesterade högljutt mot schlager-jippot och stormötena avlöste varandra. Och man lyckades följaktligen stoppa Melodifestivalen året därpå.
Desto mer välvilliga var Sveriges Radio till den antifestival , ”Alternativfestivalen”, som hölls i tält på Storängsbotten i Stockholm. Under parollen ”kamp mot kulturens kommersialisering” uppträdde där vänsterelitens godkända artister stod på scen. Sveriges Radios Producentförening var faktiskt medarrangör till denna föreställning och TV2 sände direkt från tältjippot. Ingen ifrågasatte hur det rimmade med företagets objektivitetskrav.
22 mars 1975 är en mörk dag i Sveriges Radios stolta historia.