Alicia Vikander användes i reklamkampanj på Tinder: "Det lekte med mina känslor"
I Hollywood är hon Sveriges nya stjärnskott. Skådespelerskan Alicia Vikander, 26, har gjort succé i USA de senaste åren, först med “Anna Karenina” 2012 och just nu är hon dubbelt aktuell, dels med fiaskofilmen “Seventh Son” och dels med “Ex Machina”, som båda hade premiärer nyligen.
I den sistnämnda spelar hon Ava, en robot med artificiell intelligens, och det är just under det namnet som Alicia blåser folk med på dejtingappen Tinder. Men allt är bara en smart smygreklam för filmen.
– Det lekte med mina känslor, säger en lurad Tinder-användare till Adweek.
Bilden på Ava i dejtingappen föreställer Alicia Vikander och kontaktar man henne får man direkt ett svar:
– Jag skulle vilja lära känna dig. Kan jag få ställa några frågor?, skriver Ava som slutligen, efter en tids snackande, ger en komplimang:
– Du är smart. Du har klarat av mitt test. Ta en titt på min Instagram och berätta om jag klarar ditt.
Klickar man sig vidare till Avas Instagram finns bara reklam för den nya filmen “Ex Machina”. Men den dolda marknadsföringen på Tinder har gett resultat och verkligen blivit en snackis. Utländska medier som både The Guardians, Daily Mail, och utländska Metro har skrivit om det.
– Hundratals dreglande män drogs in i en chatt med den svenska skådespelerskan bara för att få reda på att hon använder den för att marknadsföra en ny film, skriver Daily Mail.
Alicia Vikander har själv inte kommenterat marknadsföringen.
Andra läser också:
13 personer som är för fulla för sitt eget bästa – nummer 6 är helt bedrövlig