Tittarna rasar efter händelsen i Postkodlotteriet: ”Borde inte vara tillåtet!”
”Tycker inte att det ska vara tillåtet”, skriver anmälaren enligt Nyheter24.
Ladda ner Hänts nya app här - nöje och nyheter utan betalväggar!
I år sponsrar Postkodlotteriet TV4:s Masked Singer. Deras jingel spelas under reklampauserna, och eftersom överskottet går till 62 ideella organisationer, som Barncancerfonden, Amnesty, Bris, Ecpat, uppmanas personer att köpa lotter för att stödja organisationerna
Men reklamen har inte fallit i god jord för alla. Faktum är att en specifik detalj i reklamen ledde till en anmälan till Granskningsnämnden, vilket Nyheter24 var först att rapportera om.
Postkodlotteriet anmäls till granskningsnämnden
Enligt tidningen kommer anmälan från en tittare, som undertecknat med namnet ”Nils”, och som är mycket upprörd över de etiska frågorna kring reklamen.
”Jag reagerar kraftigt på Postkodslotteriets reklam i reklampauser online som kopplas till Barncancerfonden. Postkodlotteriet drivs ju i kommersiellt syfte, och att använda sig av barncancersnyfthistorier för att få människor att köpa lotter är etiskt mycket tveksamt, för att inte säga oförsvarbart. Jag tycker inte att det ska vara tillåtet och önskar att det granskas med etiska glasögon”, skriver anmälaren.
Liv Sander, presschef på Postkodlotteriet, menar å andra sidan att reklam är till för att främja Postkodlotteriets viktiga arbete.
”Varje år går hela Postkodlotteriets överskott på över en miljard kronor till ett 60-tal ideella organisationer, bland annat Barncancerfonden. Med den här filmen vill vi lyfta organisationens viktiga arbete, och vad som är möjligt tack vare alla som är med i Postkodlotteriet”, skriver hon i en kommentar till Nyheter24.
FOTO: TT