Blondinbella fälld för smygreklam - igen
Det är nu andra gången på ett år som Isabella “Blondinbella” Löwengrip, 26, fälls för smygreklam i bloggen. Denna gången fälls bloggerskan för ett blogginlägg vid Halloween som var sponsrat av Partykungen.se.
Enligt Reklamombudsmannen (RON) har inlägget inte tillräckligt med tydlig annonsmärkning, vilket både Löwengrip och annonsören bestrider.
Anmälaren tyckte inte att det var tydligt att det var en sponsrad fest då det inte var markerat som “sponsrat” varken i början eller slutet av inlägget. Enligt Isabella var detta påstående felaktigt då det längst uppe till höger står ordet “sponsrat”.
LÄS OCKSÅ: Isbella Löwengrip skrotar ”Blondinbella”: Dags att gå vidare
RON valde att fälla Isabella med motiveringen:
“Frågan är om reklamen är så tydligt reklammarkerad att en läsare av bloggen omedelbart kan se att det är fråga om reklam. Överst i inlägget – till höger och strax ovanför rubriken – står ”Sponsrad” i versal text. Denna text är dock skriven i liten storlek och i ljusgrå färg vilket gör att den inte är framträdande (…) Ingenstans i inlägget i övrigt finns någon reklammarkering och inte heller finns Partykungens logotyp med i reklamen. Nämnden finner därför att det inte omedelbart framgår att det är reklam och reklamen strider därmed mot artikel 9 i ICC:s regler”
Blondinbella fälldes senast i maj för smygreklam gällande marknadsföring för det egna skomärket “Flattered” då välkomnade hon beslutet:
– Jag har välkomnat tydligare direktiv och riktlinjer för hur jag ska göra, speciellt med inlägg som rör min vardag. Jag skriver ju mycket om mina egna företag och det har varit svårt att veta hur jag ska förhålla mig till det, sa Isabella Löwengrip till Aftonbladet.
Frågan är hur hon tar RON:s beslut om att åter fälla henne för smygreklam.
LÄS OCKSÅ: Blondinbella ryter ifrån: ”Sluta kommentera min vikt!”
FOTO: IBL