Därför tar Bianca Ingrosso inte in fler produkter av CAIA
I höstas kunde Bianca Ingrosso, 24, äntligen berätta vad för hemligt projekt hon hade sysslat med den senaste tiden. I november lanserades hennes alldeles egna sminkmärke – CAIA cosmetics.
– Jag har velat ha hårda och mjuka konsonanter i namnet. Jag gillar bokstäver som a, k, y, c, u, sa Bianca då i sin podcast Alice & Bianca – Har du sagt A får du säga B.
Bianca Ingrosso vill att märket ska symbolisera modiga kvinnor som vågar ta för sig, och för henne har CAIA blivit en inspiration och en figureras person.
– Vad jag än gör tänker jag ”vad skulle Caia ha gjort?” och det har fått mig att utvecklas till den person jag är idag. Jag vågar ta mer plats, jag tar ingen skit, jag låter ingen trycka ner mig, har hon tidigare sagt i sin podcast.
Bianca Ingrossos roll i företaget CAIA cosmetics
Bianca Ingrosso är creative director i företaget. Det innebär att hon är den som är ytterst ansvarig för varumärkets koncept och genomförande. Hon ska skapa en känsla kring produkten, presentera idéer för delägarna och utföra produktutveckling.
Den 20 november släpptes de första produkterna, en ögonskuggspalett med tillhörande borstar. Några månader senare släpptes läppfärgerna, därefter två mascaror, och nyligen kom de ut med ett kit för ansiktet innehållandes både rouge, highlighter, contour och solpuder.
CAIA:s ansiktspaletter sålde slut
Varje ny lansering har inneburit ett hårt tryck på sajten. Vid den absolut första lanseringen krasade hemsidan efter endast några sekunder på grund av överbelastning. Det är nämligen enda sättet man kan få tag på produkterna då de inte säljs i butik ännu.
Vid den senaste lanseringen med ansiktspaletten tog en av nyanserna slut efter endast två timmar.
Vanessa Lindblad om beslutet med produkterna
Vanessa Lindblad, 34, är inte bara Bianca Ingrossos manager utan även medgrundare av CAIA. I sin podcast som hon har tillsammans med programledaren Rebecca Stella, 33, berättar även hon om succén.
– Det här är inte bara vår största lansering utan även vår bästa lansering, försäljningsmässigt, säger hon i det senaste avsnitt av podcasten.
När hon berättar att en av ansiktspaletterna sålde slut ifrågasätter Rebecca Stella varför de inte tar in mer produkter när de borde vara förberedda på att det ska sälja bra.
– Jo, men det är för att vi kan inte alltid tro att det ska sälja slut. Vi har väldigt höga volymer, alltså väldigt höga, men vi kan inte veta att varje gång vi säljer något så ska det sälja slut på det här sättet. Vi tar inte våra kunder för givet och sedan tar det längre tid att producera nya produkter, svarar Vanessa Lindblad.
FOTO: TT/Eero Hannukainen, TT/Fredrik Sandberg, Instagram