Ladda ner Hänts nya app här - nöje och nyheter utan betalväggar!
Det är sant och falskt om Jan Guillous Ondskan – lögnerna och bråken
Historien handlar om Jan Guillous tid på internatskola och är delvis baserad på hans egna upplevelser under vistelsen där.
Men vad stämmer och vad är fiktion?
Här är sanningen om filmen och serien och vad som egentligen hände – och bråken efteråt.
Det har gått 20 år sedan den 79-åriga författaren Jan Guillous succéroman Ondskan blev film och som senare nominerades till en Oscar.
Romanen uppskattas ha lästs av ungefär två miljoner svenskar och har också använts i undervisningsplanen i många skolor.
Nu har boken blivit en tv-serie som sänds på TV4 och TV4 Play under hösten med Isac Calmroth, 25, i huvudrollen som Erik Ponti och Gustaf Skarsgård, 43, som var med i filmen 2003, spelar denna gång Eriks sadistiska styvfar.
Berättelsen handlar om karaktären Erik Ponti, som misshandlas av sin styvfar, och blir skickad till internatskolan Stjärnsberg efter att han blivit relegerad från realskolan. På Stjärnsberg tillämpas ”kamratuppfostran” som innebär att de äldre eleverna uppfostrar de yngre. Men egentligen utsätts de yngre för kränkningar och våld. Erik kan inte bara se på utan sätter sig upp mot de äldre eleverna och hamnar då i en våldsspiral. Under sin tid på internatet inleder han också en förbjuden relation med den finska köksflickan Marja.
Jan Guillou har berättat flera gånger att romanen delvis är självbiografiska och att den är baserad på hans egna upplevelser från sin tid på internatskolan Solbacka, som skolan heter i verkligheten, under 50-talet. Solbacka låg nära Stjärnhov i Södermanland och var en real- och gymnasieskola med internat och stängde ner 1973.
Vad handlar tv-serien Ondskan om och vad tycker Jan Guillou?
Jan Guillou har tidigare berättat att han var tvungen att öva flera gånger på att se filmen när den kom 2003 för att inte gråta på premiären.
När han gästar TV4-programmet Malou möter berättar han om hur han reagerade när han såg tv-serien 20 år senare.
– Inte lika häftigt som i tidigare versioner. Första steget från verkligheten är att skriva romanen och sedan på något sätt fungerade det också som att sudda ut en griffeltavla. Men sedan kom filmen, och då blev jag oerhört tagen. Inte så mycket av fysiska minnen, säger han och berättar att han fortfarande har ens mycket hög smärttröskel mysigt efter det han varit med om.
– Jag kom till det mest utstuderade våldssamhälle som fanns i Sverige vid den tiden. En internatskola av engelsk modell. Jag upptäckte mycket snabbt här en praktisk aspekt. Om man är inför rådet och de säger, ”stå ordentligt” och man säger nej, då får man en lördag, söndag straffarbete. Bra, tänkte jag. En lördag, söndag utan att åka hem till sadisten, utmärkt, säger han och syftar på sin sadistiska styvfar.
– Under de två åren som jag gick på Solbacka så växte jag 15 kilo i muskelstyrka och var efter omständigheterna en brutal liten gosse.
Jan Guillou avslöjar sin favoritscen i Ondskan
En scen som är med i serien som inte finns med i filmen är när Eriks styvfar skjuter familjens hund, en scen som påverkade Guillou mycket.
– Bland annat skjuter Gustaf Skarsgård familjens hund, och den scenen är inte med i någon av de tidigare versionerna. Det här mordet på hunden tycker jag var fruktansvärt, det var en skakande upplevelse. Men det är också för att det kom som en överraskning, eftersom det inte finns med i min egen berättelse, säger han till Aftonbladet.
En sak som dock förvånar Guillou själv är att hans favoritscen, som finns med i boken och i filmen, inte är med i serien. Scenen när Erik Ponti slänger in en hink med avföring i de äldre elevernas sovrum.
– Det förvånar mig att de har tagit bort min favoritscen. Det är när Erik Ponti hämnas genom att smyga upp till fjärderingarnas sovrum på natten och häller tillbaka bajset över ansiktet på den värsta pennalisten. Det är naturligtvis en oerhört äcklig scen även nu, men den är fruktansvärt stark också, och varför de har tagit bort den vet jag inte. Det är en unik våldsscen jämfört med många andra våldsscener vi ser idag, varför ta bort den? Men okej, nu gjorde de det, säger han till tidningen.
Detta är sant i Ondskan:
Var inne i ”rutan” bara en gång
Både i filmen och i serien är karaktären Erik Ponti endast inne i en ökända ”rutan” endast en gång. Detta trots att han hela tiden sätter sig emot de äldre eleverna.
Och enligt Jan Guillou stämmer detta överens med verkligheten. Han berättar i Malou möter att när han väl bestämde sig för att ge sig in ett slagsmål med sin antagonist, som han var tvungen att vinna, gav han sig in i ett slagsmål som var väldigt blodigt.
– Det gällde att få in den där jäveln i rutan där det var andra regler än i matsalen. Jag var i rutan bara en gång under min tid på Solbacka, säger han.
Spändes fast och fick varmt och kallt vatten på sig
I filmen och i serien blir Erik Ponti fastbunden i både händer och fötter mellan fyra järnstänger i marken och sedan får han växelvis kallt och varm vatten kastat över sig. Detta är enligt Guillou det allra värsta minnet från hans tid på skolan.
– Det värsta som hände mig där var inte olika former av fysisk smärta, det värsta var när de spänner upp mig mellan några järnstänger nerslagna i marken, av mig själv för övrigt, det var straffarbete, och tvingar mina klasskamrater som grät av skräck och rädsla när de hällde omväxlande varmt och kallt vatten på mig, säger han i programmet.
Styvfaderns grymhet mot djur
I serien så skjuter Gustaf Skarsgård som spelar styvfadern familjens hund till döds. Och Jan Guillou berättar själv hur hans upplevde styvfaderns grymhet mot husdjuren.
– Han misshandlade hundarna, som var som vargar, som vilddjur. De skulle kunna döda honom. Men ändå fann de sig i rädsla och underkastelse.
Detta stämmer inte i Ondskan:
Går ett år i filmen och serien – var egentligen mer
Erik Ponti går endast ett år på internatskolan Stjärnsberg i både serien och i filmen och får till och med hoppa in efter att terminen redan börjat. Men Jan Guillou gick på Solbacka under cirka 1,5 år.
Poolen på skolan – fanns ingen simhall
Ett av de få bra minerna som författaren har från Solbacka är idrotten. I serien och filmen är Erik Ponti en stor simtalang och vinner skolmästerskapet.
Men faktum är att det är falskt. Det fanns nämligen ingen simbassäng på internatskolan.
– Jag skildrar en swimmingpool som inte fanns på Solbacka. Jag ville ha med den idrott som jag behärskade kunskapsmässigt, säger han i programmet.
Romansen med finska köksflickan – förbjudna kärleken
I filmen och serien så blir Erik Ponti förälskad i den finska köksflickan Marja.
– Den finska kökspersonalen var förstås oerhört attraktiv på ett isolerat koncentrationsläger ute i vildmarken för bara gossar. Skolledningen var naturligtvis fruktansvärt rädd för att kåta skolpojkar skulle göra finska kokerskor med barn. Det hade varit oerhört skandalöst. Därför var restriktionerna kring den formen av umgänge väldigt stränga, säger han till Aftonbladet.
Och kär blev han under skoltiden, men inte i en finsk köksflicka.
– Det drabbade en betydligt finare flicka än så, men det hade inte passat lika bra i romanen, sa han till Aftonbladet 2003.
Förklaringen bakom mammans och styvfaderns beteende
En annan som som Jan Guillou inte tycker stämmer med verkligheten är bilden som målas upp av föräldrarna i serien.
Enligt honom så försöker man i serien ge en psykologisk förklaring till både mammans och styvfaderns beteende. Men han tycker personligen att det är bättre att skildra den ondska som utfördes konkret istället.
Bråket med mamman och klasskompisarna efter Ondskan
Jan Guillou själv har tidigare beskrivit att romanen ligger så nära verkligheten att den ”nästan är journalistik”.
Men efter att filmen Ondskan hade haft premiär 2003 så blev det en offentlig diskussion om sanningshalten i berättelsen. Tidigare elever som gått på Solbacka trädde fram och menade att de inte kände igen bilden av skolan som Guillou målat upp.
Även Jan Guillous egen mamma, Marianne Hansén, gick ut i Expressen och gjord en uppmärksammad intervju där hon menade att sonen inte skulle ha misshandlats av styvfadern utan att hon ingrep.
– Det blev en diskussion om graden av styvfaderns sadism. Och då talar hon ut i Expressen och kläcker ett citat som är det som har förfölj mig mest i livet. ”Jan kan inte se någon skillnad mellan aning och lögn, han har så mycket fantasi”. I Expressen gör hon detta. Så därför sågs vi aldrig mer, säger Jan Guillou i TV4.
När hans mamma dog 2013 gick han inte på begravningen och hon strök även sonen ur sitt testamente.
FOTO: Magnolia Pictures/Courtesy Everett Collection/Claudio Bresciani/TT/TV4/Anders Deros / Aftonbladet / TT