Ladda ner Hänts nya app här - nöje och nyheter utan betalväggar!
Ebba Kleberg von Sydow anklagas för regelbrott i På spåret
Men har hon verkligen spelat enligt konstens alla regler?
Nu ifrågasätts hennes beteende skarpt.
Sveriges mest älskade fredagsunderhållning i form av På spåret är tillbaka med en ny säsong på SVT. I vanlig ordning är det under ledning av Kristian Luuk, 58, och Fredrik Lindström, 61.
Årets deltagare består av både På-spåret-veteraner, men även av nykomlingar såsom komikern Christoffer Nyqvist och statsepidemiologen Anders Tegnell.
Anders Tegnell är i lag med veteranen Ebba Kleberg von Sydow som varit med i På spåret en gång tidigare, då tillsammans med Stefan Holm år 2010. Men framför allt har hon varit med i Alla mot alla på Kanal 5.
Ebba Kleberg von Sydow kritiseras
När det kommer till tv-program på SVT är det dock en väldigt stor skillnad jämfört med tv-program på Kanal 5. Eftersom SVT är public service så är det strikt förbjudet att göra reklam i samband med att man syns i programmet. Vi alla minns väl hur Pernilla Wahlgren har behövt trixa och fixa under allsången.
Nu riktas blickarna istället mot Ebba Kleberg von Sydow. I grunden är hon utbildad journalist och trots att hon inte jobbat som det på flera år så väljer hon fortfarande att kalla sig journalist i sin beskrivning på Instagram.
”Det är ungefär lika relevant som om jag kallade mig kirurg efter att ha tagit en prenumeration på Läkartidningen.”, skriver DN:s krönikör Johan Croneman.
Därför bryter Ebba Kleberg von Sydow mot reglerna
Han kritiserar även det faktum att Ebba gör reklamsamarbeten samtidigt som hon syns i SVT-programmet. Detta betyder alltså att Ebba Kleberg von Sydow bryter mot SVT:s regler.
”Ebba Kleberg von Sydow kränger joggningskläder, smycken etcetera och kallar sig givetvis också både ”entreprenör” och ”influencer” – om hon är journalist så vill jag inte längre kalla mig det. Hon är för övrigt i gott sällskap. En hel drös av människor kallar sig fortfarande journalister och är säkert medlemmar i Journalistförbundet, trots att de för länge sedan helt ogenerat sålt ut sig och gör reklam för vad som helst i sin podd, på sitt Instagramkonto eller var som helst.”
Han skriver också:
”När Ebba Kleberg von Sydow visar sig i SVT är det som logotyp för sig själv, sina kunder, sin verksamhet. Vad är det för public service? Hur går det ihop med SVT:s reklamregler? Den 28 oktober, samma vecka som ”På spåret” sändes, gjorde hon reklam för glasögon på Instagram, betalt samarbete med stor optikerkedja. Och det rullar på dag efter dag, vecka efter vecka. Stora klädmärken, dammsugare (tillsammans med ett av sina barn). Och mycket annat, bara under oktober. Karantän? Pyttsan.”
Videos från Hänt
FOTO: TT