LÄS MER:NYTT! Korsord Bianca Ingrosso Pernilla Wahlgren Robinson 2024 Så bor kändisarna Exklusivt på Hänt Hänt på TikTok Bonde söker fru 2024

Edvin Törnblom ångrar att han tackade ja – nu berättar han: ”Slängde pengar på oss”

27 dec, 2024
edvin törnblom och johanna nordström
Uppdragen likväl som pengarna rullar in för stjärnskottet Edvin Törnblom – men det finns ett jobb han ångrar att han tackade ja till.
– Fick jättemycket kritik, säger tv-profilen i sin podcast.
Annons

Ladda ner Hänts nya app här - nöje och nyheter utan betalväggar!

Fem blixtsnabba med Edvin TörnblomBrand logo
Fem blixtsnabba med Edvin Törnblom

Edvin Törnblom, 28, är en av Sveriges mest framstående unga medieprofiler och mångsysslare. Som skådespelare, poddare och programledare har han snabbt blivit en favorit hos publiken. Känd för sin rappa humor och unika charm har han nått stora framgångar, kanske allra främst genom den populära podcasten Ursäkta som han driver tillsammans med Johanna Nordström, men också för scenföreställningen Bögen är lös - i magen som han turnerat med under 2023 och 2024.

Edvin och Johannas följare rasar – efter snusreklamen

Ursäkta blev snabbt den största kommersiella podcasten i Sverige, varje vecka lyssnar flera hundra tusen personer på Johanna och Edvin. Och med så många lyssnare kommer såklart reklam och samarbetesuppdrag som ett brev på posten. I ett nytt avsnitt berättar duon att det finns ett visst reklamuppdrag som de båda ångrar att de tackade ja till med facit i hand.

Annons

För ett par år sedan marknadsförde nämligen Edvin och Johanna snusvarumärket Volt från Swedish Match i både sina sociala kanaler och i podcasten.

– Det var inte genomtänkt. Jag som snusar själv dag in och ut tänkte att det är en produkt jag konsumerar men nu förstår jag att det är problematiskt, säger Johanna Nordström.

Sveptes med i kampanjen: ”Blev lite charmad”

Edvin instämmer och menar att han sveptes med i hur kampanjen var uppbyggd.

– Vi blev inte lurade på något sätt, men likt marknadsföringen ska slå hos unga, så slog den hos mig. Jag tänkte: Oh my god, det här är så snyggt och bra, gud vilken uttänkt kampanj. Bra reklam. Jag blev lite charmad, säger han och fortsätter:

– Vi var aningslösa – dumma i huvudet. Unga och dumma i huvudet. Vi fick jättemycket kritik när vi gjorde det.

Annons

Edvin Törnblom: ”Sättet de slängde pengar på oss var helt stört”

Vid tidpunkten då duon genomförde samarbetet var det många svenska poddare och andra mediaprofiler som gjorde reklam för vitt snus, idag är den typen av reklam mer reglerad. Det är okänt hur mycket de fick för reklamjobbet men Edvin verkar uppriktigt chockad när han tänker tillbaka på det.

– Sättet det slängdes pengar på oss var helt stört. På riktigt helt stört.

FOTO: Stina Stjernkvist/TT, Hänt

Annons