Leif Schulman: "TV4 har blivit trams-tv"
TV4 fortsätter att urholka sitt varumärke genom att alltför ofta sätta tonvikten på flams och trams i stället för mening och innehåll.
Kanalens största tittarframgång under jul- och nyårshelgerna (då man lägger sig platt mot SVT:s helgutbud) är Agneta Sjödins ”Nyårskarmeller” där kanalens samlade ”bloopers” redovisas under stor munterhet.
Att komma med i denna nyårskavalkad tycks vara drivkraften för TV4-profiler.
Tydligast exempel på detta är ”Nyhetsmorgon”, som gått från att vara nyhetsprogram till flabbig underhållning. Steffo Törnquist och Jenny Strömstedt har under årens lopp bidragit med många fniss-inslag, oftast då någon råkat rimma på könsord.
I mellandagarna hade Jessica Almenäs besök av Grotesco-komikerna Henrik Dorsin och Per Andersson som efter en stund ”spårade ur” och tog över intervjun varvid Jessica ”bröt hop”. Det såg föga spontant ut och man anade hur Jessica tänkte ”Yes, jag kommer med i Nyårskarameller!” Någon vecka senare dök Markoolio ”helt oväntat” upp som aspirant till ”Sveriges mästerkock” med sin finska korvgryta. Ett inslag som regisserats för att kandidera till nyårskavalkad.
Föreningen Vetenskap och Folkbildning utsåg nyligen ”Nyhetsmorgon” till ”Årets Förvillare” 2014 eftersom programmet ofta släpper fram pseudovetenskapliga ”experter”. Trams-tv var ordet!
/Leif Schulman, TV-chef