Medieprofilen rasar mot budskapet på läskflaska
Det var när medieprofilen Kitty Jutbring, 40, skulle ha picknick i en park som hennes kompis tog med sig en nyinköpt dryckesflaska.
Men när de läste på baksidan av flaskan blev de chockade över texten.
I ett öppet inlägg på Instagram berättar Kitty om händelsen.
På flaskan står det bland annat “Man blir tjock och fet av läsk. Och så får man i sig massa konstiga ämnen. Dumt tyckte vi. Därför startade vi Bloomy Drinks”.
LÄS OCKSÅ: Kitty Jutbrings inlägg om kroppsideal blev hyllat – men nu får hon kritik
Företaget marknadsför sig på att deras produkter är hälsosammare och innehåller mindre tillsatser. Men det beskrivningen att man blir “tjock och fet” av läsk som fått Kitty att gå i taket.
“Tänkte först att det kunde vara nån amerikansk förlaga som bara direktöversatts utan korr eller liknande. Men nej, det är helsvenskt och till och med lokalt, eller har jag missuppfattat?””Vidrig text?!”, skriver Kitty under bilden.
Kommentarsfältet fylls av följare som håller med. “Fyfan va vidrigt!”, “Wtf?! Känns som ett riktigt dåligt skämt?” och “Men HUR kan det tillåtas tänker Jag!!!!!!” är några av kommentarerna. Även andra medieprofiler som Hanna Widell, 42, och “Supersnippan” håller med Kitty.
LÄS OCKSÅ: SVT-profilen har fått sparken: ”Jag har inte skött mig”
När Hänt får tag i Bloomy Drinks vd Christian Wikekall menar att företaget haft samma text i snart ett år på alla sina flaskor och aldrig mötts av kritik förut.
– Vi är såklart superledsna att det kan tolkas som Kitty har tolkat det, det är motsatsen till vad vi vill säga.
Men kan du förstå att vissa uppfattar det som fatshaming när ni skriver “Man blir tjock och fet av läsk. Dumt tyckte vi”?
– Det är upp till var och en hur man tolkas det, men vi har inte gjort den kopplingen.
Har ni funderat på att ändra texten?
– Om fler människor tycker att detta är fatshaming så ska vi absolut fundera på att ändra texterna.
LÄS OCKSÅ: Kitty Jutbring om namnbytet på sonen: ”Lite seriefigur över det hela”
Foto: IBL, Instagram