Mia rasar mot varumärket – efter upptäckten på hemsidan
Mia Skäringer, 41, är en av alla kvinnor som gärna och ofta tar tag i sånt som rör kvinnors rättigheter. Nu gör hon det igen och den här gången rasar hon mot varumärket Acne Studios på sin Instagram. Anledningen till det är att hon anser att de på sin webbshop sänder dåliga signaler till kvinnor om hur man bör se ut.
”Modebranschen tror den ligger före sin tid men sanningen är att den är jävligt långt efter”, skriver Mia Skäringer på sin Instagram samtidigt som hon visar upp ett mejl som hon skickat till varumärket.
Hon själv köper gärna kläder och dylikt från varumärket, och det gör även vännen Anna Mannheimer, 54. Men också deras 14-åriga döttrar. Hon beskriver modellerna på hemsidan som”sjuka”, ”undernärda” och ”olyckliga”, och det idealet gör varken gott hos henne eller dottern eller andra.
”Jag skulle nyligen handla på er webbutik och reagerade starkt på val av modeller och hela bild kompositionen. Flera av flickorna – kvinnorna ser sjuka ut. Antingen så är de 13 år eller så är de vuxna och skapta mycket smala, men blekpudrade och stajlade i en slags håglös ”knarklook”, skriver Mia i mejlet och fortsätter:
”Anorektiskt ihop med bylisga kläder. Är det 2018 och den kvinnliga framtiden?”
I kommentarsfältet reagerar även hennes följare, och hon får ett stort medhåll.
”Heja er, helt rätt! Inte ens ett leende på en enda av modellerna. Ska bli spännande att höra vad ni får för respons”, skriver en.
”TACK. Det är en direkt kränkning av de unga människor behöver matas med deras budskap. Ungdomar som är både känsliga och mottagliga. Tack ännu en gång, från mamma till tonårsdöttrar”, skriver en annan.
Hänt har sökt Acne Studios för en kommentar.
LÄS OCKSÅ: Mia Skäringer om chocken – efter pappans plötsliga bortgång: ”Trasigt överallt”
LÄS OCKSÅ: Efter den intima frågan – Mia Skäringer bytte gynekolog
Foto: IBL, Instagram