LÄS MER:NYTT! Korsord Bianca Ingrosso Pernilla Wahlgren Robinson 2024 Så bor kändisarna Exklusivt på Hänt Hänt på TikTok Bachelor 2024 Bonde söker fru 2024 Idol 2024

Foppatoffeln är tillbaka - hetare än någonsin

23 jul, 2017
AvHanna Svärd
Alla som trodde att Foppatoffelns comeback skulle vara en av modevärldens största samtalsämnen sommaren 2017 räcker upp en hand. Ingen? Nä, inte så konstigt.
Annons

 

Det har gått tolv år sedan Peter Forsbergs bolag skaffade de svenska rättigheterna till den amerikanska sommardojan Crocs. Bilden med Sveriges genom tiderna bästa ishockeyspelare och den plastiga toffeln är vad man gärna kallar en modern klassiker.

2009 rapporterade medier att företaget bakom Crocs stod på ruinens brant, trots att 100 miljoner Foppatofflor sålts världen. Året dessförinnan hade det gjort 1,4 miljarder i förlust och nu satt man med gigantiska lager tofflor som var helt omöjliga att sälja.

Få vårt nyhetsbrev – helt gratis!

Ja tack. Jag vill ta emot marknadsföring från Aller Media i form av nyhetsbrev och specifika erbjudanden baserade på profilering. För mer information se Aller Medias integritetspolicy..

Ingen ville se ut som Fred Flintstone längre.

Peter Forsberg själv drog sig också ur. I stället satsade OS-hjälten på flip-flops från märket Ipanema och berättade att det kändes jättebra att ta upp kampen med sina forna vänner.

– Jag fick skäll för att Crocs var så fula, nu har jag hittat rätt, sa han 2015.

Och fula var de, Foppatofflorna. Eller det var i alla fall vad man skulle tycka. Det var bönder, farsor med trekvartsbyxor och småbarn som hade dem. Nu verkar det dock som att Crocs har fått ett andra liv – inflytelserika tidskrifter som Vouge, Harpers Bazar, Slate, Guardian, Euroman och GQ beskriver den ouppskattade skon som året trenddoja. Kändisar som Shia LaBeouf och Jared Leto har redan setts bära toffeln. Den brittiske prinsen George har också dragit på sig hockeykungens gamla sko och modeskaparen Christopher Kane har gjort egna specialvarianter i fashionstuk.

Annons

Enligt en snubbe på modemagasinet GQ:s var 2015 året för Adidas Stan Smith, 2016 var det Gucciloafers som gällde – och i år är det alltså Crocs.

– Jag tror de flesta fortfarande hatar dem, men de flesta är också enkla personer som tycker sin egen osäkerhet är viktigare än att ha på sig något som känns bra. Crocs är fåniga, men det är de flesta basketskor också. Jag tycker de är rätt coola. Jag skulle inte ha dem till jobbet, men jag kommer ha dem till fester och sådant i sommar. De är en miljon gånger bättre än flip-flops, säger GQ:s Noah Johnson.

Även på Instagram har skorna börjat dyka upp allt oftare.

 

Krokodilliket lever, med andra ord

Artikeln publicerades först på Cafe.se.

Foto: IBL

 

Annons