ExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtra
LÄS MER:NYTT! Korsord Bianca Ingrosso Pernilla Wahlgren Så bor kändisarna Exklusivt på Hänt Hänt på TikTok Mello 2025 Farmen 2025

Plockas bort – brutit mot Melodifestivalens regler

18 feb, 2025
Måns Zelmerlöw och Melodifestivalens logga.
Både Måns Zelmerlöw och Erik Segerstedt har gjort reklam i sina sociala medier som kopplats till Melodifestivalen – vilket bryter mot SVT:s regler.
Nu har kanalen tvingats agera.
Annons

Ladda ner Hänts nya app här - nöje och nyheter utan betalväggar!

Erik Segerstedt bjuder på nostalgisk skönsång – gamla EMD-klassikern! Brand logo
Erik Segerstedt bjuder på nostalgisk skönsång – gamla EMD-klassikern!

Måns Zelmerlöw, 38, tävlar i Melodifestivalens fjärde deltävling den 22 februari med låten Revolution.

I samband med att man är med i SVT-programmet får man inte göra reklam kopplat till sin medverkan i Melodifestivalen, men det har Måns nu brutit mot!

Det har tvingat SVT att agera.

Måns Zelmerlöw bryter mot reglerna – inlägget plockas bort

I en video på TikTok syns Måns göra reklam för sitt eget vin och samtidigt prata om sin medverkan i Melodifestivalen, skriver Aftonbladet. Videon lades upp av ett konto som tipsar om olika viner, och Måns säger bland annat att vinet är perfekt för de som är hemma och kollar på tävlingen.

– Jag kommer att dricka det här i Malmö arena, säger han också enligt tidningen.

Annons
Unika detaljer om relationen med Bob

Det här bryter alltså mot SVT:s regler, och nu har videon tagits bort. Till Aftonbladet har Melodifestivalens projektledare Anders Wistbacka sagt att de har varit i kontakt med Måns gällande reklaminlägget.

Tävlande artister får ha kommersiella samarbeten innan och under tiden de tävlar i Melodifestivalen men de får inte utnyttja sin medverkan i programmet i kommersiella sammanhang. Kommer det till vår kännedom att så görs, påtalar vi olämpligheten och uppmanar artisten att åtgärda detta. Detta har vi gjort i det här fallet.”, skriver han i ett meddelande.

Även Måns presskontakt Sami Ibrahim har kommenterat händelsen till tidningen:

Måns och vi i teamet har självklart full respekt för SVT:s regler och har tagit till oss av deras synpunkt i den här frågan. Vinhyllans inlägg var inte något Måns själv publicerade eller låg bakom, och vi har full förståelse för att det togs bort i enlighet med de riktlinjer som finns. Måns har fullt fokus på sin medverkan i Melodifestivalen och ser fram emot att dela sin låt med publiken på lördag”.

Annons

Erik Segerstedts regelbrott mot Melodifestivalen

Och Måns är inte den enda som brutit mot Melodifestivalens regler! Det har även Erik Segerstedt, 41, gjort, som gick direkt till final i den andra deltävlingen med låten Show me what love is. På Instagram la han enligt Aftonbladet ut en story där han hade på sig en keps.

Show me what Love life clothing is” skrev han och syftade på klädmärket som gjort kepsen, och anspelade alltså på sin egen låt.

I ett meddelande till tidningen skriver han att han fick den av fotografen som tagit hans pressbilder och gjort omslaget till Mello-låten.

Kände mig lite rolig som tackade honom för den med en hommage till låten. Vad fel det blev. Tänkte inte alls på att det kan anses som reklam. Inlägget är borttaget och jag har lärt mig en läxa”, skriver han till tidningen.

Annons

Att både Måns och Erik brutit på reglerna är däremot ingenting som kommer få några konsekvenser för dem, skriver projektledaren till Aftonbladet.

FOTO: TT

Annons