Så mycket tjänar Youtube-profilen Filip Dikmen: ”För mycket”
Komikern och influencern Filip Dikmen, 22, driver sedan tre år tillbaka en populär Youtubekanal där han lägger upp nya videor varje vecka.
Filips Instagram har över 300 000 följare och där publicerar han ofta klipp när han spelar karaktärerna Chantelle och Suleyman som ger fansen mycket skratt.
Dessutom har Filip Dikmen varit aktuell i SVT:s Festen under våren och han är också programledare för matlagningsprogrammet Mataam på Viafree. Utöver alla jobb så pluggar han juristprogrammet i Göteborg. I september är det fyra år sedan han började studera vid universitet och det var ett halvår in i studierna som komikerkarriären började.
I podcasten Vad har Hänt? berättar Filip Dikmen att han började lägga upp roliga klipp på Instagram för att han tyckte att det var så tråkigt att plugga. Sociala medier och komedin blev en flykt från skolan.
Efter mer än ett år in i studierna och ett år med komedikarriären misslyckades Filip med en stor tenta, vilket ledde till att han inte fick CSN.
Trots att 22-åringen inte tidigare sett komedin som något som skulle generera pengar, insåg han att han var tvungen att ha ett jobb för att betala hyran och han kunde omöjligt hålla på med sociala medier, ett jobb och heltidsstudier – därför gjorde Filip sina roliga klipp till ett jobb till slut.
– Jag såg det som en rolig grej, inget allvarligt tills jag misslyckades med mina tentor och levde på 800 kronor från Youtube-annonser i månaden under tre, fyra månader. Min pappa betalade lyckligtvis hyra för lägenheten, säger Filip Dikmen i podcasten.
Filip Dikmen får fortfarande inte CSN
Några år senare har Filip det nu bättre ställt – men han får fortfarande inte CSN.
– Jag får inte CSN, jag tjänar för mycket, avslöjar Filip.
Filip Dikmen har idag haft sin Youtube-kanal i tre år, men det är inte därifrån han får mest pengar.
– Mina Youtube-annonser, jag kan helt ärligt säga att under hela min karriär har jag bara fått 90 000 och då är det 45 000 efter skatt, säger Filip.
Komikern berättar att han har valt att inte ha många annonser i sina videos, han fokuserar snarare på att få lojala följare som leder till samarbeten.
– Om tittarna tycker om ditt innehåll så kommer de stanna kvar och då kommer det bli lojala följare och då kommer samarbeten. Det är så jag tänker. Jag har alltid varit fokuserad på samarbeten och tänkt långsiktigt istället för kortsiktigt och det har funkat, säger Filip Dikmen och fortsätter:
– Så Youtube-annonser och Instagram-samarbeten, det är inte vad jag tjänar mycket på, utan det är att jag har byggt ett varumärke som företag vill använda. Exempelvis matlagningsprogrammet.
Lyssna på hela intervjun med Filip Dikmen i avsnittet ”Suleyman kräver uppmärksamhet från Hänt”. Du hittar Vad har Hänt? här.
FOTO: TT/Ola Axman, TT/Johan Jeppsson