Tittarilska mot TV4-galan – rasar efter upptäckten i direktsändning
Nu rasar tittarna mot kanalen efter en upptäckt som skaver.
Läs varför här!
Den 24 februari inledde Rysslands försvarsmakt en storskalig invasion av grannlandet Ukraina. Världen har fördömt händelsen och sluter också upp i stödet för den ukrainska staten och det ukrainska folket som är drabbade av kriget.
Nu har kriget pågått i drygt två veckor och mediarapporteringen lyfter, i större utsträckning, vad vi i Sverige kan göra för att hjälpa till.
Framförallt är det finansiella medel som de hjälporganisationer som är på plats efterfrågar. Detta för att kunna var mer snabbfotade i sitt sätt att fördela rätt hjälpinsatser på rätt plats vid rätt tid.
Extrainsatta insamlingsgalan Sverige samlas och hjälper
Under torsdagskvällen ändrade TV4 om i tv-tablån till förmån för den extrainsatta insamlingsgalan Sverige samlas och hjälper. Hjälporganisationerna som verkar för insamlingen är Röda Korset, UNICEF, UNHCR och Rädda barnen.
Galan direktsändes från Kungsträdgården i Stockholm. TV4-profilerna Soraya Lavasani, 40, och Pär Lernström, 41, agerade programledare för galan.
På scenen stod folkkära artister som Carola Häggkvist, 55, Måns Zelmerlöw, 35, Jill Johnson, 48, Thomas Stenström, 34, Loreen, 38, och en hjärtvärmande barnkör.
En timme in i den direktsända galan meddelade Soraya att insamlingen hade nått den otroliga summan 37 miljoner svenska kronor. Helt otroligt!
Du kan stödja insamlingen genom att swisha valfri summa till 900 8012.
Tittarna rasar efter upptäckten under insamlingsgalan
Men TV4-tittarna är skeptiska till att kanalen valde att behålla reklampauserna under den extrainsatta välgörenhetsgalan. Här är några av kommentarerna under ett inlägg av TV4 på Instagram:
”Hur kan man ha reklam? Bland annat spelreklam, känns osmakligt kan jag tycka”, skriver en upprörd tittare som inte uppskattade kontrasten mellan välgörenhet och kommersiell reklam.
”Glammig reklam mitt i en välgörenhetsgala för Ukraina. Hur fan tänkte ni nu? Inte alls? Patetiskt!”, skriver en annan som håller med.
”Inte reklam under en sån här känslosam och viktig kväll. Dåligt TV4”, instämmer en tredje.
”Varför skänker ni inte reklamintäkterna från insamlingsgala till UNHCR? Koncernen har råd. Dubbelmoral?”, skriver en fjärde som hade önskat att kanalen informerat om var reklamintäkterna från kvällen hamnar.
Oavsett vad man tycker om reklamavbrotten under sändningen, så kan vi ju i alla fall konstatera att pengarna som TV4 samlade in kommer att göra nytta och skillnad för folk på flykt. För det känner vi bara tacksamhet för kanalens insats!
Hänt har utan framgång sökt TV4 för en kommentar.
FOTO: TV4