LÄS MER:NYTT! Korsord Bianca Ingrosso Pernilla Wahlgren Exklusivt på Hänt Farmen 2025 Love is blind Sverige Let's dance 2025

Tramsfrans sågar nya influencer-satsningen: Vad finns det egentligen kvar att prata om?

14 mar, 2025
Influencers syns i sina poddar, YouTube-kanaler, Instagram och Snapchat. Nu lanseras två nya tv-format där tittaren får följa med ”bakom kulisserna” i deras liv.
Hänts krönikör i kritisk till satsningen Tramsfrans.
– Vad finns det egentligen kvar att prata om?
Annons

Ladda ner Hänts nya app här - nöje och nyheter utan betalväggar!

Det är ingen nyhet att influencers gillar att hinta om hemliga projekt och mystiska möten.

Mellan alla luncher och event så planeras spännande jobb med olika uppdragsgivare, och inget projekt är för litet för att hinta om för följarna på ett kryptiskt sätt. Oftast brukar inte de hemliga mötena och projekten utmynna i något särskilt intressant, men nu har två mystiska projekt äntligen blivit offentliga.

Det våras för influencers på tv i Sverige!

Om några veckor har realityserien Girls of Stockholm premiär på Prime Video, och i veckan hade Aftonbladet premiär för sin storsatsning Min story. Två olika serier, men med liknande premisser. I det förstnämnda programmet får vi följa influencers som Hanna Friberg och Lovisa Worge, medan Aftonbladet har lagt beslag på bland annat Alexandra Nilsson och Margaux Dietz. Tanken är att vi som tittare ska få följa med bakom kulisserna, och få se nya sidor av personer som det känns som att vi redan vet allt om.

Annons

Kritik mot Girls of Stockholm och Min Story

Kritiken har inte låtit vänta på sig. Girls of Stockholm har till exempel redan blivit anklagat för bristande mångfald, och att de medverkande inte är representativa för staden. Alla är blonda och ser likadana ut, och som om inte det var tillräckligt kommer ingen från Stockholm.

Personligen bryr jag mig inte så mycket om en person är uppväxt i Stockholm eller Söderköping, men jag är kritisk till andra saker!

Pressmeddelandena för programmen har till exempel varit en klyschig historia. I Girls of Stockholm förkunnas det att ”livet inte alltid är en dans på rosor”, men att programmet kommer ge en ”exklusiv inblick” i tjejernas liv med ”en hel del glitter och glamour”. I Min story utlovas ”rikedom och glamourösa fester”, samtidigt som de medverkande också ska visa upp mer av sina riktiga liv ”bortom den vanliga bilden av glamour och sociala medier”.

Annons

Fyllt av klyschor och minst sagt spretigt, men med den gemensamma nämnaren att det kommer vara massa glamour!

Frågan är hur glamouröst det egentligen kan bli i Stockholm? Det är inte influencers fel att Stockholm är en liten stad och en håla i norr, men tittare som vill se lyx och flärd gör nog bäst i att kolla på någon internationell reality i stället.

”Autentiskt och äkta”

Den stora frågan för båda programmen är annars vad de medverkande kommer dela med sig av som inte är känt sedan tidigare. Vad finns det egentligen kvar att prata om och visa upp i en realityserie när man redan har podd, YouTube-kanal, Instagram och Snapchat som uppdateras frenetiskt dag ut och dag in? Om det trots allt finns mer att dela med sig av, så kan man fråga sig om det verkligen är något intressant?

Man kan säga mycket om influencers, men många av våra största är också framgångsrika affärskvinnor. Att vara med i en realityserie innebär en chans att fortsätta bygga på det personliga varumärket, och att få ny publik som kan resultera i fler följare och framtida inkomster. De som medverkar är naturligtvis medvetna om detta. Oavsett vilken sida de kommer visa upp, så kommer det sannolikt vara noga genomtänkt och planerat i förväg.

Annons

Dagens inneord bland influencers är att vara autentisk och äkta. Att ställa upp i en realityserie kan säkert innebära möjligheter att visa upp nya sidor av sig själv, men frågan är hur autentiskt och äkta det kan bli när man blir följd av kamerateam och mediabolag som vill locka tittare?

Med allt detta sagt så har jag inte sett varken Girls of Stockholm eller Min story! Jag kommer naturligtvis kolla på båda för att undersöka vilka nya sidor vi kommer få se av våra älskade influencers, bortom alla klyschor om glitter och glamour. Mycket pekar mot att influencers är helt normala människor egentligen, precis som du och jag.

***

Veckans packning

Handsymaskin, sidenmorgonrock, gravljus, BBQ-sås och ansiktsfärg. Det är inte min inköpslista inför helgen, utan några av de personliga föremålen som årets Robinson-deltagare har tagit med sig till den öde ön. Jag önskar dem lycka till med alla prylar på Filippinerna!

Annons

Veckans inredningstips

Under torsdagen tipsade Bianca Ingrosso sina Instagram-följare om ett soffbord i brunt ekträ för 59 000 kronor. Allt som Bianca marknadsför brukar bli slutsålt, så skynda fynda innan det tar slut!

Annons