Tittarilska efter reklamen i Nyhetsmorgon: ”Är ni seriösa?”
I torsdags var det Jenny Strömstedt, 46, och Steffo Törnquist, 63, som var programledare för Nyhetsmorgon i TV4. Duon är uppskattad av många tittare, även om det inte allt för sällan uppstår dramatik när de syns i rutan.
ANNONS ANNONS: Vinterblek? Få snygg solkysst färg hemma med lättapplicerad brun utan sol. Fynda den här!
Tidigare i år reagerade många människor när Steffo trummade på sin parhäst och sedan slog till henne i bakhuvudet. TV4 delade videoklippet i sociala medier med bildtexten:
”Hård, men hjärtlig stämning i studion”.
Reaktionerna lät sig inte väntas och i kommentarsfältet var det tydligt att Steffos beteende inte gick hem hos alla.
”Man ska aldrig skoja med en kvinna såhär, tycker jag”, skrev en upprörd tittare vid tillfället.
Många gånger gläds dock tittarna åt att se Steffo och Jenny tillsammans i rutan. När de återförenades efter julledigheten var det många som jublade i morgonsoffan.
TV4 kritiseras efter reklaminslagen
Men den här gången är det inte programledarna i sig som är föremål för kritik, utan TV4. Detta efter att de under torsdagen sände ett inslag om spelmissbruk. Med i studion var den före detta spelmissbrukaren Adam som spelade bort sex miljoner kronor under sjukdomstiden. Adam berättar att den allt mer aggressiva spelreklamen kan trigga sådana som han.
– Om jag skulle se den reklamen som är nu under de första tre månaderna under min resa till att bli spelfri, så hade jag triggats väldigt mycket, säger Adam.
Mitt under inslaget går de över till reklam – och under pausen anser flera tittare att man matas med just sådana reklaminslag som precis kritiserats i Nyhetsmorgon.
”Ni ska prata om spelmissbruk, i paus visades spelreklam ninja casino. Är ni seriösa?”, skriver en person.
”De visade reklam från två olika spelbolag på pausen och sedan säger att de visar mindre reklam än konkurrensen.”, skriver en annan.
Efter att Jenny och Steffo har pratat med Adam diskuterar de ämnet med TV4:s försäljningsdirektör, Malin Häger, som berättar om kanalens syn på spelreklam:
– Vi har en väldigt restriktiv hållning till utformning av reklamen. De annonsörer som går hos oss får inte ha free spins och bonus, det får inte vara en skrikig ton i reklamen. Så vi granskar all reklam och har begränsat antalen spelreklamer, säger Malin Häger.
LÄS MER: TV4-tittarnas jubel efter oväntade ändringen i Nyhetsmorgon
LÄS MER: Tittarilska efter inslaget med prins Daniel i Nyhetsmorgon
FOTO: TV4