Ladda ner Hänts nya app här - nöje och nyheter utan betalväggar!
TV4 tvingas agera – efter tittarstormen mot Bingolottos uppesittarkväll: ”Kompensation”
Appen och hemsidan låg nämligen nere i nästan tre timmar.
”Ett sånt nerköp att appen inte funkar i början... förstörde vår kväll”, skriver en tittare på sociala medier.
Precis när många svenskar hade bänkat sig i tv-sofforna för att dutta och njuta av julens stora underhållning, rapporterade flera digitala lottköpare om problem med att komma åt Bingolotto-appen och hemsidan.
Situationen förvärrades när programledarna Lotta Engberg, 61, och Daniel Norberg, 34, skulle introducera segmentet ”Biljakten” och det ödesdigra beskedet nådde alla som saknade en fysisk lott:
Det går för tillfället inte heller att skaffa bingolotter via hemsidan.
– Det finns fortfarande tid att skaffa bingolotter, men dessvärre så har vi lite problem med tekniken, vilket innebär att det inte funkar att gå in på Bingolotto och Folkspel, men det kommer förhoppningsvis lösa sig under kvällen. Vi håller tummarna för det, sa Daniel Norberg då.
Kritiken från tittarna har inte låtit vänta på sig – många uttryckte i går sin frustration över hur teknikhaveriet förstörde deras kväll på Bingolottos sociala medier.
Tittarnas kritik – efter Bingolottos uppesittarkväll: ”Förstörde vår kväll”
Folkspels vice VD, Mathias Skoglund, kommenterade händelsen under kvällen i en skriftlig kommentar till Hänt:
"Folkspel/Bingolotto har tyvärr drabbats av tekniska problem på hemsida och i vår app. Vi beklagar det inträffade och jobbar i detta nu på att lösa problemet så fort som möjligt."
Men problemet löstes först långt senare under kvällen. Under nästan tre timmar låg Folkspel/BingoLottos system nere för de som köpt digitala lotter, vilket gjorde att de inte kunde följa de inledande dragningarna och därmed inte delta i de moment som krävde att man ringde in.
Flera tittare har uttryck sitt missnöje över situationen i ett kommentarsfält på BingoLottos sociala medier.
”Fortfarande inte ett ljud om att allt digitalt kraschade. Säger det mesta om er syn... ge oss era pengar det enda vi bryr oss om. Sista gången jag gynnade er. Ni tappade många lottköpare ikväll”, skriver en arg tittare.
”Ett sånt nerköp att appen inte funkar i början... förstörde vår kväll”, skriver en annan.
Bingolotto svarar på frågan om kompensation och kritiken efter uppesittarkvällen
I ett pressutskick som gick ut i går kväll berättar Hans Sahlin, vd på Folkspel, mer om det som inträffade under uppesittarkvällen samtidigt som Jan Olsen, IT-ansvarig, försöker reda ut vad som egentligen hände med tekniken.
– Det är något vi djupt beklagar. Vi har med omedelbar verkan startat en utredning för att ta reda på vad som hände, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel.
Videos från Hänt
– Vi har under en väldigt lång tid förberett oss för att klara den anstormning som vi vet väntar i samband med Uppesittarkvällen och är väldigt överraskade och överrumplade av det som skedde i samband med att sändningen gick i gång. Det kom egentligen från ingenstans. Ett extremt märkligt fel som vi aldrig tidigare upplevt. Vi sätter nu till alla befintliga resurser för att ta reda på vad som hände. I nuläget vet vi inte exakt vad utan ber att få återkomma i frågan, säger Jan Olsen, IT-ansvarig på Folkspel.
De säger även att Folkspel och BingoLotto självklart beklagar det inträffande, vilket förstörde spelupplevelsen för digitala spelare i samband med de tre första dragningarna.
– Vi förstår den stora besvikelse som finns hos de drabbade. Samtidigt är det viktigt att informera om att digitala lottköpare kan rätta sina lotter i efterhand, säger Mathias Skoglund, vice vd på Folkspel och fortsätter:
– Det har naturligtvis kommit in ett antal ärenden från spelare som köpt digitala lotter och haft en dålig spelupplevelse.
En läsare som Aftonbladet varit i kontakt med var också rejält förbannad på Folkspel. Han hade chattat med Folkspel i deras chatt för att fråga om han skulle bli kompenserad, men fick då beskedet att så inte var fallet.
”Beträffande kompensation får vi återkomma i frågan när vi vet vad som hänt. Den som köpt digitala lotter kan rätta sin lott i efterhand”, skriver Mathias Skoglund till Hänt.
FOTO: TT