TV4:s svar efter tittarnas kritik mot Malou efter tio
Nu väljer TV4 att besvara dem i en kommentar på Facebook.
– Vi har inget behov av att göra reklam, skriver kanalen.
TV4-profilen Malou von Sivers, 66, började jobba på kanalen för hela 25 år sedan. Till en början var hon en av programledarna för Gomorron, som idag går under namnet Nyhetsmorgon, men styr sedan 2006 skutan i intervjuprogrammet Malou efter tio.
När Hänt träffade Malou tidigare i november avslöjade hon vad tittarna kommer att få se i höstens säsong av Malou efter tio.
– Det har blivit succé med bland annat Perspektivpanelensom vi har på torsdagar, så det är jätteroligt. Annars har vi i veckan som gått haft en väldigt upphetsad skoldebatt, efter vårat tema ”pojkar i skolan”, sa hon och tillade att allt med programmet just nu bara rullar på:
– Allt går jättebra, det går bara bra.
Malou von Sivers verkar inte ha några planer på att sluta jobba inom den närmsta tiden, något som blev tydligt när Hänt frågade hur länge vi kommer att få se henne på TV4.
– Vi fortsätter i en evighet, sa hon skämtsamt.
Kritik mot inslaget i Malou efter tio
I tisdagens avsnitt av Malou efter tio visades ett inslag om hundar. Tillsammans med en veterinär pratade Malou om varför pudelblandningar har blivit så populärt de senaste åren.
Nu väljer flera tittare att kritisera TV4:s beslut att visa blandrashundar, vilket är en korsning mellan två, eller flera, hundraser, i programmet.
”Gör inte reklam för dessa blandraser!!!! Totalt oseriösa uppfödare! Ingen kontroll på avel eller sjukdomar!”, skriver en person i en kommentar på programmets Facebook-sida.
”När vi i Sverige har så stora problem med både oseriös blandrasavel och smuggelhundar, väljer ni att göra reklam för en av dessa företeelser, helt oemotsagd av oss rasuppfödare som lägger ner stort engagemang och kunskap i vårt avelsarbete som även är reglerad med ett stort regelverk som även har till syfte att skydda valpköparnas intresse. Ett riktigt lågvattenmärke!”, skriver en annan.
TV4:s svar efter tittarilskan mot inslaget
Efter massiv kritik från tittarna väljer nu TV4 att besvara dem i en kommentar till Facebook-inlägget.
”Noterat att ni är flera som har synpunkter på inslaget om pudelblandningar. Vår tanke med inslaget var att ställa frågan vad trenden beror på och att ifrågasätta hur en sådan blandras kan kosta så mycket pengar”, skriver kanalen och fortsätter:
”Vi har inget behov av att göra reklam för någon ras framför den andra. I framtiden gör vi gärna andra inslag om olika rashundar om det finns en bra vinkel”.
FOTO: Michaela Hasanovic/EXP/TT, TV4