TV4:s svar på tittarnas kritik efter missen under sändningen
Den svenska fotbollsprofilen Lennart Johansson gick bort i förra veckan 89 år gammal. Han var bland annat ordförande i Uefa och tidigare vice ordförande i Fifa. Minuterna före EM-kvalet mellan Spanien och Sverige skulle han hedras tillsammans med fotbollsspelaren José Antonio Reyes under en tyst minut. Men för de som tittade på Tv4 blev det ett plötsligt avbrott – med reklam. Kritiken mot reklamavbrottet och tv-kanalen började florera direkt på sociala medier.
ANNONS ANNONS: Redo för sol, bad och picknick? Fynda sommarens bästa picknickfilt här!
”TV4, vänta nu. Drog ni igång reklam mitt under Lennarts hyllning? Vilket bra beslut!”, skriver en användare på Twitter.
”TV4 Sport. Reklamen mitt i Lennart Johanssons tysta minut och hyllning….. Hur fan tänkte ni där?”, skriver en annan.
Beklagar sig i en kommentar på Facebook
När Nyhetsmorgon lägger ut en bild på Facebook om att programledarna ser framemot kvällens VM-match mellan svenska landslaget och Chile dyker det även där upp kritik i kommentarsfältet.
”Hoppas att ni inte visar reklam under minnesminuten för Lennart Johansson ikväll då damerna spelar?”, skriver en användare på Facebook.
Tv4 svarar då och beklagar det inträffade.
”Gällande gårdagen är det olyckligt att det blev så. Vi får ingen exakt information om när den tysta minuten kommer. Den tysta minuten kom väldigt tätt inpå och reklamen hann inte gå klart. Därför kom vi in en liten bit inpå den sista minuten, vilket självklart är olyckligt. Det är inte så att vi har avbrutit den tysta minuten för reklam. Vi visade den så fort vi kom tillbaka från reklamen. Vi går alltid till en kort reklampaus på TV4 mellan första laguppställningen och andra laguppställningen.”, skriver de.
Men tittarna verkar inte nöja sig med kanalens uttalande.
”Men den tysta minuten kommer alltid efter nationalsången? Ni kan ju styra reklamen hur ni vill. Skärpning och det är ju inte första gången som reklamen avbryter ett program eller en intervju.”, får de som svar från en användare.
FOTO: TV4