Världsstjärnorna rasar mot H&M:s reklam – anklagar företaget för rasism
H&M är återigen i blåsväder. Denna gång efter att klädgiganten publicerat en bild på en ung mörkhyad pojke iförd en grön hoodie med texten ”Coolest monkey in the jungle” på företagets webshopar i flera länder. Och reaktionerna lät allt annat än vänta på sig. Bland de starkaste – internationella – kritikrösterna i sociala medier märks artisterna Abel ”The Weeknd” Tesfaye och Sean ”P Diddy” Combs. Även basketstjärnan LeBron James kritiserar det svenska klädföretaget, och menar att bilden ihop texten på huvtröjan kommunicerar ett rasistiskt budskap.
”Vaknade upp imorse av chock och besvärad av det här fotot. Jag är djupt förödmjukad och kommer inte att jobba med H&M mer”, skriver The Weeknd på Twitter.
Även hiphopstorheten Sean ”P.Diddy” Combs är djupt bekymrad över bilden. På den omgjorda bild har pojken fått en kungakrona och på huvtröjan står istället texten ”Coolest king in the world”. Till bilden skriver han: ”Visa lite repsekt! När du ser på oss se till att du ser kunglighet och övernaturlig gudagloria! Allting annat är respektlöst.”
Amerikansk basket kanske allra största stjärna, Clevelands LeBron James har en liknande bild-take som Diddy, och ett liknande textbudskap: ”@hm ni har förstått oss fel! Och vi accepterar inte det! Skärp er!”, skriver han och fortsätter med att det han ser när han kollar på bilden är en ung kung, en kraft som inte kan förnekas. ”Vi afroamerikaner måste alltid bryta barriärer, bevis att folk har fel och arbeta ännu hårdare för att förtjäna vår plats”, skriver han och avslutar med hashtagen ”LoveMyPeople”.
H&M har, efter kritiken, plockat ned bilden från webshoparna och bett om ursäkt.
— H&M (@hm) 2018 ođđajagemánnu 9