ExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtra

Tågen går, men personalen gråter – facket larmar: ”Värre dag för dag”

18 dec, 2022
author Maja Slobodnik
Maja Slobodnik
Tipsa oss!
Presschefen Bengt Olsson och tågkaos på Stockholms centralstation.
Över 400 akuta fel och brister på en vecka.
Tågpersonalen går på knäna för att få tågtrafiken att tuffa på.
Trafikverkets nya systembyte har gått allt annat än bra, vittnar anställda.
Annons

Ladda ner Hänts nya app här - nöje och nyheter utan betalväggar!

Drottning Elizabeth kliver av tåget utan hjälpBrand logo
Drottning Elizabeth kliver av tåget utan hjälp

Förra helgen rapporterade Hänt Nyheter om Trafikverkets varning till tågresenärer. Samtidigt som både SJ och Mälartåg bytte till nya tidtabeller med färre avgångar bytte Trafikverket system för tågplanering. Bytet av system skedde trots upprepade varningar om brister i systemet.

Sedan Trafikverket bytt system har över 400 akuta fel eller brister kopplade till det nya systemet rapporterats in. Detta på bara en veckas tid.

Situationen för anställda på Trafikverkets tågledningscentral beskrivs som ohållbar, rapporterar SVT Nyheter.

– Tågen går, men personalen gråter, vittnar en anställd som vill vara anonym.

”Att säga att det gick bra är verkligen ett slag i ansiktet...”

Arbetssituationen på Trafikverkets tågledningscentral är ansträngd när det lyser ”error” på fler ställen än vanligt.

Annons

Trafikverkets nya system för tågplanering heter MPK och inför bytet ringde flera varningsklockor om att ett systembyte skulle få negativa konsekvenser. Men i helgen infördes det nya systemet ändå.

På Trafikverkets intranät för anställda postades i veckan en artikel med rubriken Dagen D för MPK gick bra”. De anställdas kommentarer under artikeln pekar dock på att bytet gått allt annat än bra, skriver SVT Nyheter.

Stockholms centralstation.
Facket kräver åtgärder för att tågpersonalen ska klara av sitt jobb.

”Att säga att det gick bra är verkligen ett slag i ansiktet för alla oss som jobbar operativt”, skriver en anonym anställd.

”Utbildningen vi fått är, milt uttryckt, värdelös”, skriver en annan.

En tredje anställd beskriver situationen som ”ett sjunkande skepp”. En annan källa berättar för SVT att personal vägrat skriva under säkerhetsdokument på grund av bristerna.

Annons

Över 400 akuta fel och brister på en vecka

Det är över 400 akuta fel och brister som rapporterats in sedan förra helgen. Det handlar bland annat om allvarliga brister som att systemet inte visar viss information om mötande tågtrafik. Något som kan få dödliga konsekvenser.

– Jag har aldrig någonsin varit med om något liknande. Man har satt hela säkerhetssystemet ur spel – och det blir värre dag för dag, säger en anställd som vill vara anonym.

Arbetsbelastningen för personalen på Trafikverket oroar facket som ser allvarligt på det som sker.

Bengt Olsson intervjuas i SVT.
Den ansträngda situationen oroar inte Trafikverkets presschef Bengt Olsson.

– Det är en ohållbar situation. Fortsätter det vara en arbetssituation man inte härdar ut sitter vi snart utan personal. Med facit i hand kanske systemet inte var redo att införas, säger Charlotte Olsson, ordförande för Seko-klubben inom Trafikverket.

Annons

Tidigare i veckan krävde facket åtgärder för att minska stressen för de anställda. Bengt Olsson är presschef på Trafikverket, men han menar dock att det nya systemet inte innebär någon säkerhetsfara.

– Vi har största respekt för att det är väldigt annorlunda från tidigare. Men hela vår verksamhet vilar på att det ska vara tryggt och säkert att köra tåg. Det kommer vi aldrig göra avsteg från, säger Bengt Olsson till SVT Nyheter.

FOTO: SVT/Fredrik Persson/TT

Annons