Tjänsteman kopplade bort över 500 samtal – slipper avsked
Nu har han fått sitt straff, skriver Expressen.
Det var i somras som det uppdagades att en tjänsteman på Skatteverket hade kopplat bort över 500 samtal som kom via myndighetens kundtjänst.
Samtalen pausades av tjänstemannen innan de kopplades bort och han behövde därmed aldrig besvara samtalen.
Det var när en person som blivit bortkopplad slog larm om att något inte stod rätt till som det hela upptäcktes.
Därför klarar sig mannen utan avsked
Nu har Skatteverkets personalansvarsnämnd utrett fallet och kommit fram till mannens straff – och han klarar sig utan avsked.
Tack vare att mannen har kunnat bevisa att han "mådde dåligt" och mentalt inte orkat med samtalen får han jobba kvar på myndigheten, skriver Expressen.
Han får i stället ett löneavdrag på 25 procent under 30 dagar.
Kopplade bort samtal 99 procent av tiden
Utredningen visar att mannen mellan den 28 februari och den 7 april, totalt 39 dagar, tog emot över 500 samtal. Men han pratade bara med fem kunder i totalt 29 minuter under de dagarna. Resterande tid, över 99 procent av tiden, pauskopplade han samtalen.
Myndigheten skriver följande i sin utredning av fallet, enligt Expressen:
"NN har under den aktuella perioden pauskopplat majoriteten av de samtal han mottagit och i dessa fall inte pratat med kunden alls. Detta är att betrakta som arbetsvägran vilket är en allvarlig misskötsamhet.”
”Efter en sammantagen bedömning av omständigheterna i ärendet finner nämnden att påföljden denna gång kan stanna vid ett kraftigt löneavdrag.”
FOTO: Pontus Lundahl/TT